Sparris med chorizo



Min kollega vet att jag gillar att laga mat och gav mig vaktelägg. De är så vackra! Men vad gör man med dem? Jag började googla och det verkade lite som att vakteläggens storhet sitter i deras litenhet. Att de är små och vackra - men i övrigt är det bara... ägg. Och det finns många inlägg om hur man ska lägga dem i vinäger för att kunna skala dem och jag vet inte allt. Nåja, jag fick lite beslutsångest där till slut. Vad skulle jag göra med dem? Så hittade jag det här receptet. Nu så, nu var det dags att använda gåvan.

I receptet ska man först koka sparrisen och sedan grilla den. Så onödigt krångligt. Det går utmärkt att grilla sparris direkt. Men på bilden är de ångkokta i micro och inte grillade. Du tillagar dem som du tycker de blir godast helt enkelt. Vaktelägg kokta i 2 minuter blir duktigt rinniga, så jag lät dem koka lite längre. Och vill du ha perfekt kokta hönsägg rekommenderar jag att du lägger kylskåpskalla ägg i kokande vatten och kokar i 8 minuter. Då hinner äggulan precis stelna i kanten och samtidigt vara rinnig i mitten.

Receptet är hämtat ur ELLE Mat & Vin 2/2015.

Grillad sparris med vaktelägg och chorizo

8 portioner

3 buntar grön sparris, ca 1 kg
60 g chorizo i bitar
12 vaktelägg eller 3 hönsägg

Dressing
3 msk sherryvinäger
5 msk rapsolja
1 tsk dijonsenap
1 finhackad schalottenlök

Koka sparrisen hastigt i saltat vatten i 3 minuter. Låt rinna av och kyl i isvatten. Fräs den hackade chorizon i en stekpanna tills den blir krispig. Koka vakteläggen i 2 minuter eller hönsäggen i 4. Fräs sparrisen i lite olja i en grillpanna.

Vispa ihop ingredienserna till dressingen. Rör ner hälften i sparrisen och lägg upp på ett serveringsfat. Lägg på äggen och chorizon. Ringla över resten av dressingen. Servera genast.

Kommentarer

Populära inlägg