Auberginesallad med granatäpple

Ett hungrigt gäng väntade på mat, så det blev en suddig mobilbild tyvärr...

Jodå, jag tänkte att vi ska haka på trenden att äta mer grönsaker och mindre kött. Men det är en utmaning i vår familj. Dels har vi en lång rad allergier att parera, och så ska jag försöka utesluta FODMAPs och se om det hjälper min mage att lugna ner sig. Min största utmaning blir att laga mat utan vitlök - hur då liksom? 

Nåja, jag har inte börjat ännu och här var det vitlök ska du veta. Fem klyftor. Och oj så gott! Detta kan bli lite av en favorit. Fast vi fick allergianpassa bort valnötterna. Jag ersatte med solrosfrön och det funkade finfint. 

Färska örter är alltid gott, och det är läckert att gå ut och hämta färsk persilja i landet en mörk kväll i januari. 

Receptet är hämtat från senaste numret av Lantliv Mat & Vin i artikeln om Anna Bergenström - denna ikon på den svenska kokbokshimlen. (Finns det något svenskt hem utan Annas mat?) Jodå, hon har släppt en ny kokbok tillsammans med dottern... och enligt artikeln finns det tankar på ännu en. Vi längtar :)

Auberginesallad med granatäpple

5-6 portioner

2 auberginer
4-5 msk olivolja
5 vitlöksklyftor
lite flingsalt
ca 100 g valnötter (eller solroskärnor då)
en rejäl bunt persilja
en aning extra olivolja
1 granatäpple

Sätt ugnen på 225 grader C. Skölj och skär auberginerna i centimetertjocka skivor på längden. Pensla snittytorna med ett tunt lager olivolja och lägg skivorna i ett lager på en plåt med bakplåtspapper. Lägg vitlöksklyftorna lite där de får plats och sätt in plåten i ugnen. Rosta auberginen och vitlöken i ca 20 minuter. Vänd på auberginen efter halva tiden. Ta ut och låt svalna något.

Rosta valnötterna på en plåt utan fett i ca 5-6 minuter i ugnen. Låt svalna.

Hacka generöst med persilja. Lägg nötter, vitlöksklyftor och persilja i en matberedare och kör till ett smuligt hack. 

Rulla eller vik aubergineskivorna och lägg upp på ett vackert fat. Ringla över lite olivolja, strö över persiljehacket och lite flingsalt. Strössla över granatäppelkärnor. Servera.

Mina kommentarer: Jag bytte alltså ut valnötterna mot solroskärnor. Och jag delade aubergineskivorna i tre delar för att det skulle vara enklare att ta åt sig. 


Kommentarer

Populära inlägg