Torsk med vinkokt endive, ägg och kapris





En vanlig torsdagkväll ochjag hade planerat ganska vanlig, halvtråkig vardagsmat. Torsk, kokt ägg, skirat smör och potatis. Till det skulle man äta rå endivesallad. Den är ganska besk - kanske inte barnens favorit. Så jag vände mig till boken Matmolekyler för att se om det finns något smart sätt att göra endiven god och lite mindre besk. Deras recept på brysselkål är en favorit här hemma, ja dottern ber om att få brysselkål ibland.

Och ja, såklart fanns där ett recept. Så jag gifte ihop de två recepten och nedan skriver jag hur jag gjorde. I Matmolekylers recept serveras endiverna med knaperstekt bacon och roquefortost.



Torsk med vinkokt endive, ägg och kapris

4 portioner

400 g torskfilé
2 ägg
2 endiver
en klick smör
salt
lite strösocker
3/4 dl oekat vitt vin
3/4 dl kycklingbuljong
färskpressad citronjuice
en nypa timjan

Till servering
Kokt potatis
Mer färska grönsaker om du vill

Skala potatisen och koka. Koka äggen mjukt hårdkokta (9 min i kokande vatten brukar funka fint). 
Skär endiverna i två delar och behåll rotstocken så att bladen håller ihop. Strö över lite strösocker och måttligt med salt. Stek dem med snittsidan nedåt i smör så att de får lite färg. Vänd på dem och låt dem få färg på andra sidan också. Häll på vin och buljong och timjan. Och lite citronsaft. Använd helst teflonpanna, för om du använder gjutjärn kan färgen bli tråkig när du häller på vinet. Lägg ett lock på glänt och låt småputtra i ca 15 minuter.

Stek fisken i lite smör. Salta och peppra. Skala och hacka äggen.

Lyft upp endiverna och lägg på tallrik. Låt buljongen koka ihop något. Droppa lite citronsaft och salta lite på endiverna. Lägg på fisken, det hackade ägget och kapris. Skeda på den reducerade buljongen.

Servera med kokt potatis.



Kommentarer

Populära inlägg