Marockansk granatäppelsallad med rostade rotsaker



Grillsäsongen är igång. Vi har grillat sedan januari faktiskt - det är ju så gott! Den här gången grillade vi en hel bit entrecôte och vad skulle vi äta till det? Jag bläddrade i ett exemplar av ELLE Mat & Vin och hittade den här salladen. Det är egentligen pimpade rostade rotsaker, men lite variation kan göra underverk. Receptet är skrivet som att detta är det enda man äter, men jag serverade alltså salladen som tillbehör till grillat kött.

Ännu en gång fick jag användning för kryddblandningen Ras-el-Hanout. Den ger salladen en speciell kryddig, lite söt smak. Förra gången hade jag den i en kycklingtagine.

Marockansk granatäppelsallad med rostade rotsaker

2 portioner

2 små sötpotatisar i bitar
2 rödlökar, skalade i klyftor
1 stor palsternacka, skalad i bitar
2 stora morötter, skalade i bitar
1 msk Ras-el-Hanout (färdig kryddblandning)
olivolja
salt och peppar

färsk babyspenat
50 g fetaost
1 dl granatäpplekärnor
4 msk sherryvinäger

Sätt ugnen på 200 grader C. Klä en bakplåt med bakplåtspapper. Lägg alla rotsaker i en skål och häll i olivolja och Ras-el-Hanout, salt och peppar. Blanda om och lägg ut på ett bakplåtspapper i ett enda lager. Rosta i ugnen i ca 40 minuter eller tills rotsakerna är mjuka. Rör om då och då.

Låt rotsakerna svalna 10 minuter. Blanda sedan med spenat, granatäpple, fetaost och sherryvinäger. Ringla över lite olivolja, lite flingsalt och nymald svartpeppar.

Mina kommentarer: Det här räckte som tillbehör till köttet till hela familjen, men då är döttrarna ganska små i maten. Jag hade inga sötpotatisar, utan tog butternutpumpa istället. Sherryvinäger äger jag ingen heller, så jag tog vit balsamvinäger. På bilden la jag lite fetaost på toppen för syns skull, men resten serverade jag bredvid av allergiskäl.


Kommentarer

Populära inlägg