Sesampanerad lax med nudlar

Den här rätten presenterades i Allt om Mat 2001 i ett nummer inför Alla hjärtans dag. Då hette den "Nudlar med kärleksörter och lax på Amorpilar". Jag har skippat pilarna - alltså spetten - för det blir bara svårt att steka laxen då. Men rätten är god och lättlagad och funkar bra som bjudmat. Det är en asiatisk twist på smakerna med lime, chili och ingefära. Rätten är lätt men mättande.

Välj färsk lax. Fryst lax får nån bismak som förstör hela rätten. (Jag har läst Lisa Förare Winblads förklaring till varför viss fryst lax smakar pekka, men tror ni jag kommer ihåg? Inte då.)

Sesampanerad lax med nudlar
2 port

400 g laxfilé
2 msk sesamfrön

Marinad
1 msk ljus soja
1 tsk rivet limeskal
½ msk honung
1 tsk sesamolja

Dressing
½ tsk rivet limeskal
2 msk pressad limesaft
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk riven ingefära
2 tsk finhackad färsk chilipeppar
1 msk honung
2-3 msk ljus soja
3 msk majsolja
2 msk färsk koriander

Tillbehör
200 g kinesiska nudlar
½ påse gourmetsallad
½ kruka ruccolasallad
½ kruka röd mangoldskott
½ kruka gräslök
½ kruka färsk koriander

Blanda samman ingredienserna till marinaden. Skär bort skinnet på laxen och dela i 4 bitar. Lägg laxen i en plastpåse och häll på marinaden. Låt marinera kallt i minst 1 timme, gärna längre.

Blanda samman dressingen och låt den stå och mogna minst 1 timme före servering.

Sätt ugnen på 250 grader. Trä upp laxbitarna på träspett och rulla dem i sesamfrön. Lägg dem på en plåt och stek dem i ugnen i ca 8 minuter.

Koka nudlarna enligt förpackningen. Häll av kokvattnet och låt rinna av. Lägg nudlarna i en skål och blanda med dressing, gorumet- och ruccolasallad. Lägg upp nudlarna på två tallrikar. Garnera med mangoldskott, gräslök och koriander. Lägg på laxspetten och servera genast.

Mina kommentarer: ½ kruka hit och ½ kruka dit - jag köper några påsar med goda salladsblandningar. Utbudet har ju förändrats enormt sedan 2001. Jag brukar faktiskt steka laxen - då har jag bättre koll på den. Avskyr för hårt stekt lax. Den ska vara snudd på rå i mitten, då är den som bäst! Jag garnerar med lime och chilipeppar också, för det blir så vackert på tallriken. Vin till denna rätten är lite knixigt pga lime och ingefära, men Errazuriz med Chardonnay och Sauvignon Blanc funkar riktigt bra.

Kommentarer

  1. Hittade din blogg när jag letade tillbehör till champagne - tack för jättebra recept på Parmensan-kakor, de gick åt som smör. Nu ska jag prova din rödbetsrisotto. Återkommer.

    SvaraRadera
  2. Så trevligt! Ja de kakorna är väldigt goda :) Välkommen tillbaka :)

    SvaraRadera
  3. Ser riktigt gott ut :) Och låter gott.
    Lax är så bra för man kan variera det så mycket.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Tack för en kanonrecept! Tror att det är femte gången jag är här och gör den här laxen! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg