Toulouse Lautrecs potatissallad


Till grillat kött är det gott med en potatissallad, och då inte sån där färdig som man köper i butik. Dels kan vi inte äta den pga allergi, dels tycker vi inte att den är god. Under sommaren har vi provat flera olika recept och det här blev lite av en favorit. Barnen gav dubbeltumme upp för den här krämiga salladen som är mjölkfri utan att behöva allergianpassa. Receptet hittade jag på Tasteline.com och där skriver de att detta är Toulose Lautrecs potatissallad. Hur sant det är vet jag inte. Men god är den.

Tolouse Lautrecs potatissallad
4 portioner

½ dl olja
3 hårdkokta ägg
1½ tsk fransk senap
salt
1 msk vinäger
4½ msk olja
1 purjolök
1½ ättiksgurka
persilja
salt och vitpeppar efter smak

Koka potatisen. Koka äggen. Skala och skiva potatisen medan den är varm och lägg den i en skål. Salta och peppra och häll på lite av oljan. Blanda och låt stå i en timme.

Mosa gulorna från de kokta äggen och hacka vitorna. Gör sedan en sås av olja, fransk senap, vinäger, salt och de mosade gulorna. Såsen ska bli tjock som majonäs. (Jag började med äggulemoset och hällde på oljan lite i taget under kraftig vispning.)

Skär purjon i smala strimlor, finhacka persiljan och hacka ättiksgurkan. Blanda ner i äggsåsen. Smaka av och späd med mer olja om såsen känns för tjock.

Rör ner de hackade vitorna och vänd till sist varsamt ner potatisen. Låt stå 15 minuter eller mer före servering.


Mina kommentarer: Såsen blev verkligen god, och underbart krämig. Jag följde inte mängderna exakt utan smakade mig fram till en balans mellan vinäger, salt och senap som jag tyckte var god. Purjolök hade jag ingen hemma utan tog rödlök istället.

Kommentarer

  1. Mums vad gott det låter, det här MÅSTE jag smaka!

    SvaraRadera
  2. wow receptet ser verkligen fantastiskt, jag har smakat inte detta ännu, men jag skulle vilja prova det här receptet på min nästa äventyr i mitt kök, tack för receptet,

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg