Mexikansk yoghurtgryta


Vi fortsätter på temat "Laga mat på två kokplattor". En god och lättlagad gryta som vi gör med jämna mellanrum är denna mexikanska yoghurtgryta. Den har hängt med i många år och jag vet faktiskt inte var jag hittade den första gången. Gott, lätt, snabbt och billigt. Riktigt bra vardagsmat helt enkelt!

Mexikansk yoghurtgryta
4 portioner

400 g köttfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 stjälkar blekselleri
1 msk smör
1 burk krossade tomater, 400 g
1 burk kidneybönor, 400 g
1 tsk salt
2 tsk chilipulver
1 tsk spiskummin
Tillbehör
matlagningsyoghurt
kokt ris
Skala och hacka löken och vitlöken. Strimla bleksellerin. Fräs köttfärsen tillsammans med lök, vitlök och selleri i en stekpanna. Lägg över i en gryta. Häll av spadet på bönorna. Rör ner bönor och tomatkross i grytan. Krydda med salt, chilipulver och spiskummin. Låt grytan koka i 10 minuter. Servera grytan med ris och en klick kall matlagningsgrädde.
Mina kommentarer:
Generellt blir köttfärsgrytor godare om de får stå och koka lite längre. Det gäller även denna. Jag ser till att den puttrar innan jag sätter på riset, och väntar då med att lägga i bönorna till ca 5 minuter före servering. Jag använder mkt spiskummin och salt, och stöttar också med sojasås och/eller buljongtärning för att få upp mustigheten. Ett favoritchilipulver är Acho chili från Santa Maria. Lite mildare, med en mustig kryddighet.
På bilden ser ni att rätten haft strykande åtgång - jag hann inte fotografera förrän alla kastat sig över grytan. Men jag gjorde stor sats så att det blev över lite för frågan är om den inte är ännu godare dagen efter i matlådan på jobbet :)

Kommentarer

Populära inlägg