Honungsrostad savoykål

 



På senare tid har jag blivit serverad en klyfta ugnsbakad kål som vegetariskt alternativ på restaurang. Och även om det kan vara gott har jag svårt att se det som en fullvärdig måltid. Men som tillbehör fungerar det finfint!

Nu stod jag där hemma med ett vackert huvud savoykål som jag skulle haft till en annan rätt, men när planerna ändrades fick jag tänka om. Hittade ett enkelt recept som var värt att prova. Och det blev gott, jättegott! Savoykålen blir mjäll och god när man tillagar den på det här sättet. 

I receptet jag hittade på ICAs sida skulle smöret räcka till ett helt huvud på ca 1.5 kg kål. Det kanske blir gott det också. Men jag använde samma mängd honungssmör till våra klyftor och det blev supergott.

Honungsrostad savoykål

4 portioner

Ingredienser
4 klyftor savoykål
50 smör eller margarin
2 msk honung
1 tsk salt

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Skär kålen i klyftor. Se till att de håller ihop nere vid roten. Lägg dem i en ugnsfast form. Smält smöret. Tillsätt honungen och rör om tills den löst upp sig i det varma smöret. Salta och rör om. Häll smöret över kålklyftorna och ställ in i ugnen. Låt gå i ugnen i ca 20 minuter tills kålen är mjuk och gyllene. Honungen bränner lätt vid så håll lite koll och frestas inte att öka värmen. Nice and slow. 

Mina kommentarer: Jag gjorde dem mjölkfria med mjölkfritt margarin istället för smör. 

Kommentarer

Populära inlägg