Sjömansbiff

 



Jag ska erkänna att jag inte är någon stor fan av husmanskost. Det är ofta väldigt tung mat med mycket kött, smör, grädde. Allt som gör att min mage inte mår bra på flera dagar. Men jag är lite svag för Leif Mannerström. Så när han nu har både en facebooksida och egen youtubekanal så följer jag såklart. Det första han lagade på youtube var sjömansbiff. Jag minns min barndoms sjömansbiff som lite blekare. Gott men blekt. Den här är mustig i både färg och smak. 

En sak att tänka på är att tricket absolut ligger i att mjöla och steka potatisen, och att det tricket tar tiiiid. Det syntes liksom inte i hans video. Han berättade inte heller hur varmt det skulle vara eller hur länge det hela skulle vara i ugnen, så jag gissade. Och det blev väldigt gott. 

Titta på Mannerströms film om du vill se hur han gjorde. Här nedanför berättar jag hur jag gjorde.

Sjömansbiff

4-5 portioner

500-600 g ryggbiff
900 g potatis av fast sort
vetemjöl
smör eller margarin
2 stora gula lökar
1 flaska Porter eller annat mörkt öl
2-3 dl kalvfond
1 krm svartpeppar
1 krm vitpeppar
1 krm kryddpeppar
en nypa malen kryddnejlika
1-2 lagerblad
lite torkad timjan
salt

färsk persilja

Servera med saltgurka och en grönsallad.

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skiva löken och stek den på medelhög värme. Låt det ta lite tid så att den blir gyllenbrun. Medan den steker långsamt skivar du potatisen och lägger i en plastpåse. Häll på lite vetemjöl, stäng påsen och skaka runt så att alla potatisskivor får mjöl på sig. Nu är det dags att steka alla potatisskivor i smör eller margarin så att de blir gyllenbruna. Lägg dem efterhand på en tallrik bredvid. 

Stek sedan på köttet. Krydda med tre pepparsorter och en gnutta kryddnejlika. Köttet ska få en lätt gyllenbrun yta. Lägg köttet till sidan efter hand.

Ta fram en gryta med lock eller en form med lock som tål ugnen. Börja med att lägga ett lager av potatisen, cirka en tredjedel av den, ta hälften av löken och bred ovanpå. Lägg på hälften av köttet. Ett lager potatis, ett lager med lök, kött och avsluta med potatis. Häll över fonden och fyll på med öl så att det kommer upp till, men inte över ytan. Tryck ner lagerbladen och pudra över lite timjan. Lägg på locket och ställ in i ugnen. Låt gå i ca 30 minuter.

Strössla lite hackad persilja över och servera med saltgurka och en grönsallad. 

Kommentarer

Populära inlägg