Nudelwok med fläskfärs och pak choi



Vardagsmat ska vara god och lättlagad. Detta är ett sånt recept. Det är hackandet som tar lite tid men sedan svänger man ihop det hela snabbt och lätt.

Jag tyckte att smaken var lite klen och det behövde både soja och sriracha för att lyfta, men det är ju bra om man kan göra det vid bordet efter egen tyck och smak.

Receptet är hämtat från koket.se.

Nudelwok med fläskfärs och pak choi

4 portioner

300 g risnudlar
3 klyftor vitlök
1 tumstor bit färsk ingefära
neutral rapsolja att steka i
500 g fläskfärs
2 pak choi
1 kruka koriander
1½ dl oystersås
1½ msk sesamolja
pressad juice av 1 lime
1 näve böngroddar

Till servering:
srirachasås
sojasås
mer koriander

Gör så här:
Koka nudlarna 1 minut kortare än anvisningarna på paketet. Skölj dem med iskallt vatten och låt droppa av i ett durkslag.

Skala och finhacka vitlök och ingefära. Fräs i olja i hög värme i 1 minut. Tillsätt fläskfärsen och fräs på hög värme tills färsen är brynt och fått fin färg.

Skär pak choi i skivor och hacka korianderstjälkarna (spara bladen). Lägg i den heta pannan och låt steka med i 1 minut. Häll på oystersås, sesamolja och pressa över lime.

Tillsätt böngroddar och de kokta nudlarna och vänd runt. Toppa med de sparade korianderbladen och eventuellt  lite sriracha. Servera genast.

Mina kommentarer:  I receptet har jag ökat mängden färs och lagt till soja. Jag hade inga böngroddar, familjen gillar inte koriander så det strödde jag bara över min egen portion och det behövdes verkligen lite extra soja för att få fjong på smakerna. Jag tror det går lika bra med kycklingfärs eller quornfärs.

Kommentarer

Populära inlägg