Hasselbackspotatisgratäng


Dottern skulle välja mat till sitt födelsedagsfirande och funderade på godsaker som hasselbackspotatis och potatisgratäng. Då hittade jag den här hasselbackspotatisgratängen. Det bara måste vi ju prova!

Detta är kanske inget man svänger ihop en vanlig tisdagskväll, men till fest är det absolut värt pillet. För det tar lite tid att få ihop det  - men det gör ju hasselbackare också i ärlighetens namn. Det tar cirka två timmar från att du börjar skala potatisen tills gratängen är klar, så börja i tid.

Nej, men vad väntar vi på? Dags att sätta fart!

Hasselbackspotatisgratäng

4-6 portioner

1½ kg potatis, fast sort, jämnstora så att man får fina skivor
60 gram riven parmesanost
85 gram riven smakrik ost som gruyere eller comté
5 dl vispgrädde
2 finhackade vitlöksklyftor
(ev lite timjan om man vill)
30 gram smör eller margarin
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader C.

Skala potatisen och skär den i jämntjocka skivor, ca 3 mm tunna. Använd gärna en mandolin.

Blanda hälften av osten med grädden, salta och peppra. Här lägger du i timjan också om du vill ha det. Lägg i potatisen i blandningen. Rör om så att alla potatisskivor får ost och grädde på sig.

Smörj en ugnsfast form och ställ sedan potatisskivorna på högkant i formen så att det ser ut som hasselbackspotatis. Se till att de till slut står riktigt tätt. Häll över gräddblandningen som blev över och lägg sedan på aluminiumfolie. Ställ in formen i ugnen i 30 minuter.

Efter första halvtimmen tar du av aluminiumfolien och låter potatisen sakta bli gyllenbrun i ytterligare 30 minuter. Nu är det dags att strö över den sparade osten  och klicka över smöret och låta potatisen gå de sista 30 minuterna så att osten smälter och ytan får rejält med färg.

Servera varm till kött eller fågel.

Mina kommentarer: Jag var lat och använde färdigriven parmesan och färdigriven gratängost, och jag använde större mängder än vad som stod i receptet. Den här gången använde jag inte timjan för jag förknippar inte det med hasselbackare. Däremot vill jag ha ströbröd på hasselbackspotatis så jag strödde över det inför den där sista halvtimmen. Och det blev verkligen gott. Det här kommer att bli en favorit vi återkommer till.

Jag gjorde en mjölkfri variant också med havregrädde, vegansk mozzarellaost och näringsjäst som blev bra.




Kommentarer

  1. Gud så gott!! Måste testa veganvarianten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det. Näringsjästen ger lite extra fjong i smaken.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg