Hummus



Hummus är en dip eller sås som finns i så många varianter. Jag gillar den här med ett stråk av spiskummin. Jag köper hel spiskummin, inte malen, och jag rostar den lätt innan jag mortlar den. Då blir kryddsmaken allra godast enligt mig.

Tahini finns numera i många affärer. Min favorit är av märket Al Wadi. Den är underbart nötig i smaken. När man blandar den med soja som i Tahinisalladen så smakar den nästan lite jordnöt.

Det finns såklart färdig hummus att köpa - men när du gör den själv kan du styra hur lös eller fast du vill ha den, om du vill trycka på med mer spiskummin eller inte, och hur syrlig den ska vara. Och det tar inte så förfärligt lång tid. Prova vet jag!

Hummus

4 portioner

1 burk kikärter (à ca 400 g)
1 (liten)vitlöksklyfta
3 msk tahini
2 msk färskpressad citronjuice
1/2 tsk spiskummin
1 dl olivolja + att ringla över
2 krm salt
1 krm peppar
kallt vatten att späda med
ev rödlök till garnering

Låt kikärterna rinna av och skölj av dem lite snabbt. (Spara ev spadet och gör veganska maränger.) Lägg alla ingredienser i en matberedare och kör till en jämn röra. Häll i kallt vatten i en tunn stråle medan matberedaren jobbar tills du får den konsistens du vill ha. Smaka av. Ska det vara mer citron? Mer tahini? (nästan alltid ja på den frågan) Är det lagom salt?

När du är nöjd lägger du upp din tahini i en vacker skål, gör ett mönster med baksidan av en sked och låter lite olivolja vila där. Servera.

Kommentarer

Populära inlägg