Björnbärs- och äpplecobbler


Hur i allsindar översätter man cobbler? Det är ingen vanlig paj, det är inte smulpaj heller. Det är mer kakdeg som ligger i små öar ovanpå frukt och bär. Jag hittar inget bra ord, så jag säger cobbler helt enkelt. Vilket tydligen också betyder skomakare. Den kan man ju fundera på en stund. 

Det här receptet hittade jag i Woman & Homes spinnofftidning Feel Good Food. Det är en av mina favoritmattidningar. Den går att beställa via Pressbyråns webbplats *tumme upp*

Self-raising flour hittar jag inte längre i hyllorna? Visst har det funnits sådant mjöl även i Sverige? Alltså mjöl med färdigdoserat bakpulver. Nu fick jag improvisera och tog en halv tesked bakpulver. Jag har nämligen börjat känna den lite metalliska smaken av bakpulver, och när man väl börjat känna den kan man liksom inte "lära av sig" det. 

Buttermilk. Det finns inte att få fatt i i Sverige såvitt jag vet, och det verkar vara en märklig grej. Här kan du läsa hur du gör din egen buttermilk. Jag använde Oatlys iMat av allergiskäl. 

Blackberry and apple cobbler

1 kaka

500 g äpplen, i receptet Bramleyäpplen (matäpplen med hög syra)
400 g björnbär
200 g strösocker, eller råströsocker
½ tsk kanel
1 msk majsmjöl
150 g self-raising flour (jag tog vanligt vetemjöl + ½ tsk bakpulver)
50 g smör i kuber
100 ml buttermilk 
lite strösocker att ströa över.

Kärna ur, skala och skär äpplena i mindre bitar. Lägg dem i en ugnsfast form. Lägg ner björnbären runtomkring äppelbitarna och ströa över 50 g av sockret tillsammans med kanelen och majsmjölet. (Ska det verkligen vara majsmjöl? Jag tog maizena för jag tänkte att bären skulle safta sig. Men det heter ju corn starch och inte cornflour.)

Lägg mjölet i en matberedare och återstoden av sockret, 150 g tillsammans med smöret. Kör i korta pulser tills du har en smulig deg. Häll i din buttermilk och kör till en lös kakdeg. Lägg kakdegen i klumpar över äpplena och björnbären. Det ska inte täcka hela kakan, man ska se lite av frukten och bären. Ströa till slut över lite socker över kakdegen så att den glittrar vackert.

Sätt in kakan i ugnen och låt gå i ca 40 minuter tills kakdegen fått fin färg och äpplena är mjuka.

Servera direkt med vaniljsås, vispad grädde eller glass. Eller alla tre. Your choice.

Mina kommentarer: Jag la faktiskt lite socker i kakdegen också. Jag gillar sött. Och så använde jag såklart mjölkfritt margarin. 


Kommentarer

Populära inlägg