Västerbottenpaj


Själv är jag kräfttokig och tycker att kräftor är allt som krävs på en kräftskiva. Den som inte blir mätt på kräftor är bara lat, typ :) Men alla är ju inte som jag, och om man kompletterar med räkor, focaccia och en paj blir alla mätta och nöjda. Och vad passar då bättre till kräftor än en västerbottenpaj? Inte mycket. Det är busenkelt att göra.

Många vill ha sina pajer tunna, men jag tycker det blir för mycket pajskal i förhållande till fyllning då. Därför valde jag att göra pajen i en lite mindre form. Det är en av mina nya älsklingar i köket. Det är en brittisk form, en sådan där man puttar upp botten underifrån. Det gör att formen är stadigare än våra svenska springformar. Du hittar formarna på Cervera.se

Västerbottenpaj

1 paj

Pajdeg
100 gram smör
100 gram vetemjöl (1 2/3 dl)
1-2 msk kallt vatten

Fyllning
200 gram riven västerbottenost
2 st ägg
2 dl mjölk eller grädde
salt och nymalen peppar

Lägg vetemjöl och smör i småbitar i en matberedare och kör på medelhög hastighet. Häll på kallt vatten, lite i taget. Degen ska gå ihop och bli en klump i matberedaren. Ta upp degen, plasta in den och låt vila i kylskåpet i en halvtimme.

Tryck ut degen i parjformen och ställ den i kylen i en halvtimme. 

Picka pajskalet med en gaffel och förgrädda det mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt svalna.

Lägg den rivna västerbottenosten i pajskalet. Blanda ägg, mjölk/grädde, salt och peppar. Häll blandningen över osten och grädda pajen mitt i ugnen i ca 30 minuter.

Mina kommentarer: Det blir gott att krydda med lite rosépeppar om du vill vara wild and crazy. Det är ingen idé att försöka allergianpassa den här pajen till mjölkproteinfritt, det blir inte en västerbottenpaj då helt enkelt :)


Kommentarer

Populära inlägg