Saffransbutterkaka på mitt sätt



Saffransbullar har ju en benägenhet att bli torra och det här är ett sätt att behålla saftigheten, samtidigt som det blir ett pampigt bakverk att ställa fram på bordet.

Butterkaka är en sån där rund vetekaka gjord av sju bullar med vaniljkräm som står tätt, tätt i en rund form och som slutligen får vit kristyr ringlad över sig. När det började dyka upp "saffransbutterkakor" tyckte jag det var ett konstigt namn, för de har aldrig vaniljkräm i sig. Det är liksom vaniljkrämen som gör det till butterkaka i mitt huvud. Men för andra är det själva grejen att ha bakat ihop flera bullar till en.

Jag hade alltså inte fattat att det fanns färdiga recept att följa (eftersom det inte föll mig in att söka på ordet "butterkaka") så jag blandade friskt ett par recept och bakade det som sju bullar hopklämda i en form. Dels tog jag med flera tips och tricks från Matgeeks recept på lussebullar, och själva degen är samma som i Brunkebergsbullarna.  


Saffransbutterkaka på mitt sätt

2 kakor

Vetedeg
75 g jäst
500 g kall mjölk
1000 g vetemjöl
200 g strösocker
200 g rumstempererat smör
1 tsk vaniljsocker
1-1½ g saffran, helst trådsaffran som legat i konjak i nån vecka.
5 g salt

Lös upp jästen i mjölken och tillsätt sedan resten av ingredienserna. Bearbeta degen i maskin 12-15 minuter, eller för hand i 15-20 minuter, tills den känns smidig och elastisk. Gör ett glutentest, dvs ta en bit deg och dra  ut den. Om den håller ihop och bildar en tunn hinna är den klar. Annars behöver den bearbetas lite till.

Låt degen vila i 10 minuter. Sedan är den klar att börja forma!

Fyllning
150 g smör eller margarin
150 g riven mandelmassa
75 g strösocker
1 tsk citronsaft
russin som blötlagts en stund i glögg

Blanda ihop ingredienserna  utom russinen till fyllningen.

Dela degen i två lika stora delar och kavla ut den ena till en ca ½-1 cm tjock rektangel. (Har du fått till rätt konsistens på degen behöver du knappt mjöla bakbordet) Bred ut hälften av fyllningen och strö över hälften av russinen. Rulla ihop och skär i 7 stadiga bullar. Ställ bullarna i en rund form. Jag använde springformar, men har du en sån där gammeldags stekpanna med höga raka kanter och handtag som tål ugnen så är det ju extra tjusigt. Bullarna rörde inte varandra från början när jag gjorde kakan - men de jäste ihop fint sedan.

Gör samma sak med andra deghalvan, bred ut resten av fyllningen och strö över resten av russinen. Så, nu har du två butterkakor på gång. Täck dina butterkakor med en handduk och låt jäsa i ca 1 timme.

Garnering
uppvispat ägg
pärlsocker

Sätt ugnen på 200 grader C. Pensla dina butterkakor med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i ca 20-25 minuter. Kakorna ska vara genomgräddade och få fin färg.

Om du inte ska äta dem direkt, så lägg dem i frysen så snart de svalnat.




Kommentarer

Populära inlägg