Kycklingtagine med citron och oliver



Jag älskar recept! Jag älskar att titta i kokböcker, mattidningar och surfa på matsajter. Och titt som oftast hittar jag spännande rätter med ingredienser jag aldrig hört talas om, och så tänker jag att det DÄR måste jag prova någon gång!

Någon månad senare hittar jag den där ingrediensen i en affär och köper den såklart genast. Glatt skuttar jag hem och tänker att nu, NU ska jag testa! Men då... hittar jag inte receptet. Så står ingrediensen där och ser ledset på mig: "Ska du inte använda mig?"

Precis så här var det med kryddblandningen Ras-el-hanout. Den har stått här hemma i kryddskåpet ett bra tag. Så öppnade jag senaste Buffé och hittade en artikel om mat från Marrakech - som innehöll Ras-el-hanout! Ja men då förstår ni att jag bara måste prova :)

Ras-el-hanout är en kryddblandning, och i artikeln finns det ett exempel på vilka kryddor man själv kan blanda för att få rätta stuket och då omnämns spiskummin, koriander, kardemumma, svartpeppar, nejlika, kanel, muskot, svartpeppar, kryddpeppar och rosenknoppar. Men Ras-el-Hanout kan innehålla upp till 20 kryddor och gissningsvis varierar smaken med vilket märke man köper.

Rätten är en tagine, vs det vi kallar gryta (som i maträtt alltså). Tagine är också namnet på den typ av gryta (och nu menar jag kokkärlet, vi är lika förvirrade på svenska som du märker) som används i Marocko, med sitt typiska höga lock. Men det går bra att laga rätten i en vanlig gryta såklart.

I rätten ska man egentligen ha konserverade/saltade citroner, se recept på ICA.se. Men man fick också tips på snabbsaltade citroner, och så gjorde jag i det här receptet. Det är viktigt att använda ekologiska citroner, de är inte besprutade, eftersom man äter dem med skal och allt.

Snabbsaltade citroner
Skär 1 ekologisk citron i tunna skivor. Lägg i en plastpåse och häll på 1 matsked salt och massera in det så att alla skivor får salt på sig. Tillsätt juicen av ytterligare en citron. Knyt ihop påsen och låt vila i rumstemperatur ett dygn. Ta upp och skölj av citronskivorna.

Så, nu har du Ras-el-hanout och du har saltat dina citroner. Nu kan vi ta itu med själva grytan.

Kycklingtagine med citron och oliver

4 portioner

900 g kycklinglår med skinn och ben
500 g fast potatis
3 morötter
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 tsk paprikapulver
2 tsk mald spiskummin
2 tsk ras-el-hanout
1½ dl olivolja
½ paket saffran (1/4 g)
1 konserverad eller snabbsaltad citron
1 dl gröna oliver
4 dl vatten
2 msk hackad bladpersilja
salt och nymald svartpeppar

Skala och skiva potatisen. Skala, halvera och dela morötterna på längden. Skala och strimla lök och vitlök. Blanda paprikapulver, spiskummin och ras-el-hanout. Gnid in kycklingen med hälften av blandningen. Krydda med 1 tsk salt och 2 krm peppar. Bryn kycklingen runtom i 3 msk av oljan i en gryta i ca 5 minuter så de tar färg. Ta upp och lägg på ett fat och ställ åt sidan en stund.

Hetta upp resten av oljan i pannan och tillsätt lök, vitlök, morot, potatis och resten av kryddorna samt saffran. Fräs i 3 minuter så att smakerna väcks till liv. Krydda med 1½ tsk salt och 2 krm peppar. Lägg i den konserverade eller snabbsaltade citronen och oliverna. Häll på vattnet och låt småkoka under lock i ca 10 minuter.

Tillsätt kycklingen och låt småkoka 25 minuter under lock. Smaka av med salt och peppar. Strö över persilja.




Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg