Asiatisk kycklingsallad med chili och limeblad

Foto: Anders Hansson

Februari. Ja då är det dags för bokrea - ett fenomen som nu faktiskt tycks ha överlevt sig själv. Jag minns när jag var liten och gick med mamma på bokrea. Man fick gå och leta, titta på varenda bok för att se om det var något kul eller spännande. Bokaffären passade på att tömma sina lager av enstaka titlar och satte väldigt låga priser på dem. Vi kom hem med hela kassar med böcker, lyckliga över allt som låg framför oss av läsning.

Nu är allt prefabricerat, ohyggligt välplanerat och helt charmlöst. Man kan till och med boka i förväg Om jag har förstått saken rätt så trycks det upp särskilda upplagor för just bokrean. Några riktiga fynd är det inte tal om.

Ändå är jag där och tittar och hoppas, hoppas på att hitta något spännande, annorlunda. Men inte ens i kokboksutbudet blev jag upphetsad. Det kändes trist och tråkigt. Tills jag hittade "Om du var min hemmafru". Jag har följt bloggen som blev bok, ja jag var till och med med och röstade på vilket omslag boken skulle ha (jag röstade på det andra fotot, inte det som valdes till slut *s*), men har alltså inte köpt boken förrän nu. Vilket misstag! Detta är den mest... fantastiska kokbok jag har i samlingen. Lotta skriver så finurligt, så roligt och så inlevelsefullt på varje sida att jag vill laga varenda rätt i boken. Och första kvällen satt jag faktiskt och läste högt ur boken, hela familjen skrattade gott, dottern bad mig läsa mer... Ja du förstår att detta är en kokbok extraordinaire!

Första receptet jag provade var en snabblagad rätt med kycklingfärs. Vacker att se på, god att äta, enkel att laga. Mycket bättre kan det inte bli.

Asiatisk kycklingsallad med chili och limeblad

4 portioner

5 vitlöksklyftor*
400 g kycklingfärs
1 stor tumme ingefära
2-3 röda chilifrukter
2 msk asiatisk fisksås
1 msk farinsocker
1-2 lime
6 limeblad
2 huvud isbergssallad (välj lätta exemplar)
1 kruka koriander
1 dl jordnötter eller rostade cashewnötter*
100 g sockerärter*

Hacka vitlöken fint och fräs någon minut, tillsätt kycklingfärsen och stek igenom. Riv ingefäran fint, pressa ut saften med handen och kasta bort den torra fiberbollen som blir kvar. Kärna ur och hacka chilifrukterna fint. Rör ihop ingefärsjuicen med chili, fisksås, socker och saften av 1 lime. Rör ner blandningen i kycklingfräset. Låt det hela puttra ihop på låg värme. Smaka av - kanske behövs mer fisksås? Lime?

Skär ut roten ur isbergssalladen och dela upp huvudena i vackra skålar av sallad. Skölj dem,  torka och lägg ut på ett vackert fat. Hacka en näve koriander med stjälkar och allt. Hacka nötterna. Strimla sockerärterna på längden.

Skeda ner kycklingfärsen i salladsbladen, toppa med strimlade sockerärter, strö på nötter och koriander och servera omedelbart.

Mina kommentarer: Jag hade chiliflingor istället för chilifrukter, sugarsnaps istället för sockerärter och så var det så fint med de små röda minipaprikorna. Du ser inga nötter på min bild och det beror på att dem serverar vi bredvid på grund av allergi. Jag borde serverat koriandern bredvid också, för det är en krydda att älska eller hata - och ena dottern hatar den och vägrade därmed att äta... Jag kokade också ris och serverade till.

* Gör Low-FODMAP: Ersätt vitlöken med vitlöksolja, och lägg till salladslök (gröna delen) ganska sent i tillagningen. Välj jordnötter och inte cashew. Uteslut salladsärtor. Lägg till något annat som är krispigt, kanske rädisor eller rättika.



Kommentarer

Populära inlägg