Läcker sås till fisk


Foto: BocaDorada, Creative Commons

Behövde en ny sås till kvällens lax och hittade en sås på Norrmejeriers webbplats som jag tog inspiration från. När jag började hälla i hummerfonden och kände doften ångrade jag mig nästan - det blev för... jolmigt för min smak. Men det rättade till sig när senapen kom i! Men jag har ändrat på mängderna och lagt till lite redning för att få såsen som jag ville ha den.

Såsen fick högsta betyg av båda barnen. Det hade jag aldrig trott och därför fotograferade jag den inte ens eftersom jag tänkte att den blir ändå inte aktuell för bloggen. Men oj vad fel jag hade! Så här kommer receptet, med en bild jag hittat under Creative Commons-licens på nätet.

Läcker sås till fisk

4 portioner

1 dl vatten
1-2 msk hummerfond
1 dl creme fraiche
1½ dl grädde
ev maizenaredning
1-2 tsk dijonsenap (ev mer)
2-3 tsk röd stenbitsrom
en rejäl näve hackad färsk dill

Koka upp vatten, hummerfond, grädde och creme fraiche och rör om. Låt puttra en liten stund. Red eventuellt av om du vill ha en tjockare sås.

Precis före servering klickar du i senap, rom och färsk dill. Låt inte såsen stå på spisen mer än att det hinner blir varmt efter det, då tappar senapen stinget, rommen blir trist och dillen grå. Rör om och smaka av. Salta och peppra. Kanske lite mer dijonsenap?

Servera omedelbums med tex stekt lax och kokt potatis.

Min kommentar: Den mjölkfria varianten gjorde jag på vatten, hummerfond, havregrädde, maizenaredning, senap, stenbitsrom och dill. Den var mycket uppskattad.


Kommentarer

  1. Hej!
    Jag hittade ett pepparkaksrecept här som jag gjorde, Eksta pepparkakor. Jag har länkat hit!

    Jag gjorde några ändringar av receptet, för att få dem lite mer kryddiga, men mycket bra recept att utgå ifrån!

    Tack för inspirationen!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg