Salladsvinbär



En sensommardag var jag hos en vän och plockade vinbär från hennes dignande vinbärsbuskar. Vi plockade bara av en enda buske, och det blev såna mängder! Vad gör man med röda vinbär då? Jag frös in lite fina klasar att ha till vinterns drinkar och bakverk, och jag gjorde lite gelé av en del av dem. Men sen då?

Så tittade jag i Dansukkers app och hittade det här receptet på salladsvinbär. Vansinnigt namn, det beskriver inte alls vad det handlar om, men så heter de. När jag kokade dem tyckte barnen att det doftade jul i hela köket. Jag hällde upp på burk och ställde svalt. Och glömde faktiskt bort dem.

Så kom hösten och med den höstrusket. Nu började det kännas helt rätt med stek och gryta, sån där redig höstmat. Och då letade jag fram mina salladsvinbär. Man äter dem ungefär på samma sätt som lingonsylt eller chutney till kött och grytor. De är rätt skarpa i smaken, och jag associerar smaken till farmors asiagurka. Äldsta dottern tycker de här salladsvinbären är kanongoda och jag kan nog hålla med henne. Om vår snälla vän bjuder in oss att plocka vinbär även nästa sommar kommer jag nog att göra dem igen.

Grundreceptet är på en rätt stor sats. Jag tror jag körde på en tredjedel vilket då ger 1 tsk var av kryddorna. 

Salladsvinbär


2½ kg röda vinbär
2½ kg strösocker
1 msk mald kanel
1 msk mald kryddpeppar
1 msk malda kryddnejlikor
2 dl ättiksprit, 12%

Skölj och rensa bären. Kocka bären och socker i 15 minuter. Skumma noga. Tillsätt ättikan och kryddorna och sjud i 30 minuter. Skumma noga. 

Häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Förslut. Förvara svalt.

Kommentarer

  1. Jättegoda! Och det är klart att ni ska komma och plocka nästa år också. :-D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg