Kardemummabullar

Hann bara ta en halvsuddig mobilbild - sedan var bullarna raskt uppätna!

Det var så länge sedan jag bakade bullar. Ena dottern gillar vare sig vetedeg eller kanel. Men vi är ju fler i familjen :) Jag har bakat mest bröd på sistone, och lärt mig lite om deg och jäsning på köpet. Nu använde jag mina nya kunskaper och överförde dem på vetedegsbaket. Och baske mig om det inte funkade! Jag kan lätt säga att detta var mina godaste bullar någonsin. 

Hemligheten? Mindre mjöl än vad det står i standardrecepten, längre bearbetning, längre jästid och varsam hantering av degen vid utbakningen. Den här gången utgick jag från Leila Lindholms vetedegsrecept i A Piece of Cake istället för det där standardreceptet man hittar på mjölpåsar och kokböcker. Jag har provat ett recept från Riddarbageriet tidigare, men det var snäppet för omständligt för mig. Detta var enkelt och bra - kommer jag att göra igen.

Använd kardemummakärnor och mortla själv. Färdigmald smakar blott intet. Och använd rumstempererat smör i degen. Om du inte har maskin får du jobba ordentligt och prova då att klicka ner smöret i små bitar. Det går såklart att smälta smöret också - men med rumsvarmt smör får du saftigare bullar.

Kardemummabullar

24 rejäla bullar

Vetedeg
1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 färsk jäst (alt 30 g jäst och 2 stora matskedar vetesurdeg)
1½ dl strösocker
½ tsk salt
150 g mjukt smör
1 ekologiskt ägg
11-12 dl vetemjöl

Fyllning
200 g mjukt smör
1 msk nykrossad kardemumma

Ägg till pensling + vatten och en gnutta salt
Pärlsocker

Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel. Häll kardemumman och mjölken i en kastrull och värm försiktigt tills det är fingerljummet, 37 grader. (Inte mer, då dödar du jästsvamparna) Smula ner jästen i degbunken och häll på lite av den ljumna mjölken. Lös upp jästen. Häll i resten av mjölken. Tillsätt strösocker, ägg, (ev surdeg) och smör och kör maskinen på låg fart. Tillsätt sedan ungefär 10 dl mjöl, lite i taget, och låt maskinen gå på låg fart i 8 minuter. Tillsätt saltet och kör på lite högre fart 4 minuter till. Är degen alldeles för kladdig, tillsätt lite mjöl till. Den ska knappt släppa från kanterna.

Lägg degen i oljad jäsbunke med lock. Låt jäsa. Enligt grundreceptet 45-60 minuter. Jag jäste min lite längre eftersom jag hade mindre jäst och lite surdeg i, och jag gjorde treslag var 20 minut ungefär.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela i två delar. Kavla ut en del i taget till en rektangel. Bred på fyllning och rulla ihop från långsidan. Skär i 12 lika stora delar och lägg varje snäcka i en bullform på en plåt.

Låt jäsa under bakduk i ca 40 minuter till dubbel storlek. Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ett ägg med en tesked vatten och en gnutta salt. Pensla bullarna med ägg, strössla över med pärlsocker och skjuts in i ugnen i ca 10 minuter tills de är genombakta och gyllenbruna. Lägg på bakgaller och låt svalna under bakduk. 

Eller ät direkt när de är varma :)

Mina kommentarer: Jag gjorde dem såklart mjölkfria med havremjölk och mjölkfritt margarin.







Kommentarer

Populära inlägg