Grillad kyckling med gremolata



1a april och naturen skojar lite med oss... Det fina vårvädret försvann och ersattes av regn och rusk. Men vi vidhöll våra planer och helgrillade kyckling och tog inspiration av den brittiska tidskriften Woman & Home Feel Good Food - en riktig favorit i tidskriftsutbudet. 

Jag tror jag tog lite för mycket ströbröd, så jag fyllde på med olja och citron tills jag tyckte att det fick en bra konsistens och smakade gott. Enkelt och lättlagat - och jättegott :)

Grillad kyckling med gremolata
4 personer

1 hel färsk kyckling
olivolja
citron
salt och peppar

Gremolata
1 rejäl näve slätbladig persilja
dragon
en rejäl näve ströbröd
zest och saft av 1 citron
2 tsk kapris
2 vitlöksklyftor, i bitar
4 msk olivolja

Gnid in en hel kyckling med olivolja, färsk citronsaft, salt och peppar och grilla på indirekt värme i klotgrill eller i ugn till den är klar.

Lägg alla ingredienserna till gremolatan i en matberedare och kör till en jämn röra. Smaka av och justera tills du blir nöjd.

Skär upp kycklingen och lägg gremolatan över kycklingen. Avnjut tillsammans med nykokt ris och en god sallad.

Mina kommentarer: Som sagt, jag tog nog lite för mycket ströbröd så jag fick hälla på olivolja och citronsaft för att få rätt konsistens. Det ska ju inte vara en gröt. Jag hade också i lite Trocomare örtsalt i gremolatan. 


Kommentarer

Populära inlägg