Eksta chokladkaka

Det finns oändligt många varianter på kladdig chokladkaka. Här är en som vi tycker är riktigt god. Det är favoriten Anna Bergenström som är upphovskvinna till receptet, och det är publicerat i boken "Annas kakbok". Jag tror att det också är med i "Nya Annas mat".

Kakan ska stå till sig i kylen minst 4-5 timmar före servering, gärna över natten. Den ska vara lite halvt lös i mitten när du tar ut den ur ugnen.

Eksta chokladkaka
1 kaka

100 g smör eller margarin
2 ägg
2 rågade dl socker
1 dl vetemjöl
(inget bakpulver)
3/4 dl siktad kakao
1 tsk vaniljsocker

Smält smöret och ställ åt sidan så att det svalnar. Smörj och bröa en rund kakform, gärna springform. Formen kan vara 20-22 cm i diameter. Värm ugnen till 175 grader C.

Vispa äggen med sockret tills smeten är vit och pösig. Häll i det avsvalnade smöret och rör om. Mät i en annan liten skål upp vetemjöl, siktad kakao och vaniljsocker. Använd tex en tesil som sikt. Rör om ordentligt och blanda sedan ner i äggsmeten. Rör om så att smeten blandas helt. Häll smeten i den smorda formen.

Grädda mitt i ugnen i exakt 24 minuter för en liten kakform med 20 cm i diameter. Eller i 21 minuter för en form som är 22 cm i diameter.

Mina kommentarer: Anna anger väldigt exakta tider för gräddning av kakan, men jag tror ändå att det varierar med vilken ugn du har. Jag har en 24 cm form och gräddade i 20 minuter och då tyckte jag att konsistensen på den färdiga kakan var lagom kladdig.

Pimpa din kaka: Bryt ner 50 g mörk choklad i det varma smöret och låt smälta. Det ger extra chokladighet till kakan. Och strössla lite cacao nibs över smeten innan du sätter kakan i ugnen. Det ger lite crunch.

Kommentarer

  1. det låter inte alls dumt! superfin bild, dessutom :=)

    SvaraRadera
  2. Sv. Vi får se, jag har inte lyckats hitta den än. Men hoppas att jag får prova den. =)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg