Sommartårta med jordgubbar, choklad och maränger



Gräddtårta har aldrig varit min favorit. Tycker att bottnarna är för tradiga, grädden för tjock och smaken för jolmig. Men av någon underlig anledning fastnade jag för den här i Coops magasin Mersmak.

Men återigen fick Mia Öhrn rätt i att inte alla kan skriva recept. Jag brukar visserligen slarva när jag läser recept... men den här gången tittade jag igenom receptet, tittade på tidsåtgången som angavs i början och tänkte att japp, den hinner jag göra. Men så står jag där och och bakar, och läser i näst sista stycket: "... och låt tårtan stå och safta till sig i kylen till nästa dag." What!?! Det stod det inget om i tidsangivelsen i början av receptet. Så nu har jag hjälpt receptmakarna på Mersmak och skrivit till nedan.

Men jag kan också rapportera att det gick utmärkt att den stod och saftade till sig nån timme bara :)

Sommartårta med jordgubbar, choklad och maränger
10-14 bitar
Tid: 2½ timme + tid att såga sig över natten

Maränger
1 äggvita
½ krm ättiksprit
½ dl strösocker

Tårtbotten
5 ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1½ dl potatismjöl
1 msk bakpulver
200 g mandelmassa, riven
smör
ströbröd

Fyllning och garnering
2 liter jordgubbar
3 + 1 dl vispgrädde
½ + ½ dl fläder- eller rabarbersaft
25 g mörk choklad

Maränger: Vispa äggvita, ättiksprit och hälften av sockret till ett vitt, fast skum. Rör i resten av sockret och klicka eller spritsa 15-20 små maränger på en plåt med bakplåtspapper. Grädda ca 40 minuter på 100 grader C, tills marängerna går lätt att ta loss från bakplåtspappret.

Tårtbotten: Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl, potatismjöl och bakpulver. Rör försiktigt ner det i smeten. Rör sist i mandelmassan. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 22 cm i diameter. Grädda kakan i ca 40 minuter på 175 grader. Låt den svalna i minst 30 minuter.

Mosa eller skiva två tredjedelar av jordgubbarna. Vispa 3 dl vispgrädde med ½ dl outspädd saft. Dela tårtbottnen i tre delar. Fyll tårtan med jordgubbarna och saftgrädden. Häll ½ dl saft på tårtan. Täck med plastfolie och låt tårtan stå och safta sig i kylen till nästa dag.

Servering: Vispa 1 dl vispgrädde. Bred ut den på tårtans topp. Fördela maränger och resten av jordgubbarna (som gärna får vara hela) ovanpå. Smält chokladen i en skål med sjudande vatten (vattenbad) eller i micro. Ringla chokladen över tårtan.

Mina kommentarer: Jag använde köpemaränger och det funkade finfint. Jag använde sista flädersaften från 2009 till grädden. Den flädersaften har en ganska tydlig syrlighet av citron vilket gjorde hela tårtan frisk istället för jolmigt gräddig. Men jag kan tänka mig att köpe-flädersaft kan göra det hela lite för sött, så häll bara i lite grann och smaka av.

Som jag skrev tidigare hanns det inte med att tårtan skulle få såga sig över natten, så jag hällde ingen saft över tårtan alls, utan la bara ihop den med jordgubbar och saftgrädden och lät den stå ett par timmar. Det blev väldans gott. Mandelmassan gör tårtbotten saftig och god.

Kommentarer

  1. värdelöst recept. 1msk bakpulver var nog för mkt min kaka jäste över i ugnen o det luktade satan av allt bränt som droppade ner på ugnsbotten. Dessutom blev den bränd o inte färdig i mitten trots att jag gräddade långt ner i 40min.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym, tråkigt att höra att det inte gick bra när du bakade. Jag ska leta upp originalreceptet och dubbelkolla att jag skrivit rätt måttangivelse.

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym igen, jag har dubbelkollat originalreceptet (det jag följde när jag bakade tårtan, vilket jag gjort 2 gånger) och det ska vara 1 msk bakpulver.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg