Surdegsbröd med graham och havre

 


Jag trillade över ett konto på instagram , @rosehillsourdough, där det var så fina bilder på olika bröd. Framförallt hans focaccia ser helt fantastisk ut. Och jodå, det finns en webbplats också - och en receptsamling i pdfformat man kan köpa. Naturligtvis var jag tvungen att införskaffa det. 

Det här är mitt första bröd från den receptsamlingen. I receptsamlingen heter detta recept "Tin Loaf" och det är ett surdegsbröd bakat i en brödform med grahamsmjöl. Inte så fancy som en del snyggbröd man ser online, men väldigt gott! Ganska enkelt att göra också - men det tar tid. Många timmar. Mesta delen av tiden behöver du inte göra så mycket, bara låta bakterierna göra sitt. Så det här är ett bröd att göra en dag när du är hemmavid och kan pyssla om din deg lite då och då.

I hans recept gör man först en fördeg där man tar en klick av sin surdeg och mäter upp den med mjöl och vatten och väntar. Jag är lat och inte lika nördig. Jag tar helt enkelt min surdeg rakt av och tillsätter den i degen. Det gick finfint den här gången i alla fall.

Ge inte upp för att det är ett långt recept, det är inte svårt, bara många steg. Då är det är väl bara att köra igång? 

Surdegsbröd med graham och havre

1 limpa

Fördeg (det här steget hoppade jag alltså över)
6-12 timmar innan du ska baka brödet tar du 24 g av din surdeg och blandar den med 48 g vatten, 24 g vetemjöl och 24 g grahamsmjöl. Rör runt. Låt stå i rumstemperatur tills den är pigg och pösig.

Deg
400 g vatten, ca 26 grader
13 g salt
100 g fördeg (jag tog min surdeg här)
150 g grahamsmjöl
350 g vetemjöl special/Manitoba cream/tipo 00

Till bakning
1 dl havregryn
matfett att smörja formen med

Gör så här
Blanda vatten och salt i en stor bunke. Rör om tills saltet löst upp sig. Blanda ner 100 g av fördegen och rör om. (Resten kan du mata på som en surdeg om du vill.) Tillsätt mjölet och rör om tills allt är väl blandat, du ska inte se något torrt mjöl i bunken. Lägg en fuktig handduk eller ett lock över bunken och låt vila 1 timme i rumstemperatur.

Nu är det dags att sträcka och vika din deg. Här finns en video som visar hur man gör. Täck över degen igen och låt den stå ytterligare 1 timme i rumstemperatur.

Så var det dags för "coil fold". Jag vet faktiskt inte vad det heter på svenska, men här är en video som visar hur du ska göra.  När du vikt några gånger och degen är slät och fin, täcker du över den igen och låter stå... japp, du gissade rätt! 1 timme till. 

Kör en vända coil fold till, och låt stå 1 timme till. 

Men nu är det äntligen dags att göra något annat. Rosta havregrynen i en torr stekpanna så att de får lite färg och doftar gott. Akta så du inte bränner dem. Låt svalna.

Smörj brödformen med matfett och bröa formen med de rostade havregrynen. (Jag sparade lite havregryn)

Ta upp din deg och använd coil fold-metoden för att forma din deg till en limpa, och lägg ner degen i formen med den släta sidan uppåt. Lägg över en fuktig handduk och ställ in i kylen. Där ska den stå minst 8, men kan stå upp till 72 timmar. 

Äntligen dags att baka av brödet! Sätt ugnen på 230 grader. Fukta ev ytan på brödet försiktigt med blöta fingrar och strössla över de sparade havregrynen. Ställ in formen i ugnen och låt gå i 45 minuter. 

Sänk temperaturen till 175 grader. Ta ut brödet ur formen och lägg in det igen direkt på gallret och grädda ytterligare 10-15 minuter.

Ta ut brödet och låt det svalna helt på ett galler innan du skär din första skiva. 





Kommentarer

Populära inlägg